Океани пуни вируса непознатих науци

ТИМ НАУЧНИКА - КОЈИ ЈЕ ЗА ТО КОРИСТИО ШКУНУ „ТАРА“ - УЗЕО УЗОРКЕ „ОКЕАНСКЕ БИОМАСЕ“ НА 153 МЕСТА - ОД МЕДИТЕРАНА ДО АНТАРКТИКА

• Што је организам мањи, то је бројнији, како по броју подврста, тако и по укупном броју јединки
  • Океани садржи неверовате најразличитије вирусе, које наука практично не познаје

ОТВОРЕНОМ форуму европске науке у Даблину (Euroscience Open Forum 2012) Ерик Карсенти је саопштио да је његов тим научника завршио анализу првих 27 хиљада „океанских култура“ које садрже око милион и по разних живих врста.

Карсенти и његове колеге вратили су се 31. марта 2012. у француску луку Лојран после 362 дана једрења, а за своју мисију су користили шкуну високу 36 метара по имену „Тара“.

Задатак експедиције, како је нагласио Карсенти, био је изучавање еволуције и екологије најситнијих становника светских океана (зоопланктона, бактерија и вируса) и пркупљање максималног броја података о микроскопским врстама које насељавају океан.

Без обзира што планктон чини највећи део биомасе светских океана, његова биогеографија и структура екосистема практично није изучена.

У саставу експедиције били су океанографи, биолози који изучавају море, молекуларни биолози, стручњаци за визуелизаицију и састављање биолошких модела. Користећи све доступне савремене методе, они су анализирали буквално све што им је доспело у мреже.

Узели узорке на 153 места почев од Медитерана, Црвеног мора до Антарктика. Међутим, тек сада су научници који су у експедицији учествовали могли да саопште прве резултате експедиције Tara Oceans.

До сада су добили резултате о „узорцима“ 27 хиљада проба са 35 места - узетим помоћу специјалних филтера које су зарањали на дубину до једног километра.

Истраживачи су сав улов делили по димензијама и користили компјутерске програме за класификацију „узорака“ и њихову аутоматску обраду. Део ловине је отишао на истраживање молекуларним биолозима ради генетске анализе.

До сада је откривено око 1,5 милиона живих врста. Интересантне разултате дала је такозвана метагеномна анализа где ДНК свих организама у узорку обједињују и истраживају заједно.

Већина откривених океанских живих организама има гене који кодирају беланчевине које до сада нико није видео.

„Што је организам мањи, то је бројнији, како по броју подврста, тако и по укупном броју јединки - каже Карасенти.

- Например, океан садржи неверовате најразличитије вирусе, које наука практично не познаје.

Врсте и количине микроорганизама се знатно разликују у разним рејонима. Карсенти каже да на састав екосистема снажно утичу океанске струје, температура, дубина, киселост воде и сл.

Он и његове колеге планирају да објасне зависност између ових фактора и стања микрозаједница. Ови подаци ће помоћи да се предивде последице глобалног отопљавања и киселости океана.

Научници су за сада опрезни у прогнозама, али упозоравају да је већина плактонских организама осетљива на промене температуре.

Карсенти изражава наду да ће експедиција једрењака Тара допринети развоју интереса за изучавање океана.

Следећа научна мисија шкуне планира се за 2013. годину. А већ сада истраживачи планирају како да освоје простор Северног Леденог океана.