„Електрични ветар“ може Земљи украсти сву воду и претворити је у Венеру и Марс

УПОЗОРЕЊЕ АМЕРИЧКИХ И ГЕОФИЗИЧАРА ИЗ ЕВРОПСКЕ СВЕМИРСКЕ АГЕНЦИЈЕ

• Резултате својих посматрања и истраживања објавили су у часопису Geophysical Research Letters, прецизирајући да наука „електричним ветром“ назива супермоћно електрично поље које је у стању да у космос избацује не само лаке јоне водоника него и кисеоник који је тежи
  • Глен КОЛИНСОН из центра NASA за свемирске летове: За изучавање смо узели Венеру и открили да је електрични ветар, за који се веровало да је само шраф у огромној машини, заправо џиновски монструм који је у стању да са Венере усисава воду сам од себе. Утврдили смо да је снага електричног поља у горњим слојевима атмосфере Венере пет пута већа него у тим истим слојевима Земље. То је резултат много јачег ултравиолетног зрачења, односно „сунчевог ветра“ који се са Сунца обрушава на Венеру

МОЋНИ „електрични ветар“ може Земљу лишити њене хидросфере и воде из њеног атмосферског омотача - упозорили су геофизичари из Европске свемирске агенције који учествују у у мисији NASA „Венера-Експрес“.

Истовремено су нагласили да слична судбина чека и друге екзопланете сличне нашој.

Резултате својих посматрања и истраживања објавили су у часопису Geophysical Research Letters, прецизирајући да наука „електричним ветром“ назива супермоћно електрично поље које је у стању да у космос избацује не само лаке јоне водоника него и кисеоник који је тежи.

Глен Колинсон из центра NASA за свемирске летове, који се налази у Гринбелту, овим поводом је рекао: „То је оно што се такође мора узимати у обзир приликом потраге за насељеним планетама око других звезда“.

За изучавање особина „електричног ветра“, научници су одабрали Венеру која је у раној фази постојања Сунчевог система била веома налик на Земљу. Потом је почела да губи воду и сада је има со 100.000 пута мање него наша планета.

Колинсон наглашава да да се то догодило управо под утицајем „електричног ветра“:

„Открили смо да је електрични ветар, за који се веровало да је само шраф у огромној машини, заправо џиновски монструм који је у стању да са Венере усисава воду сам од себе. Утврдили смо да је снага електричног поља у горњим слојевима атмосфере Венере пет пута већа него у тим истим слојевима Земље. То је резултат много јачег ултравиолетног зрачења, односно „сунчевог ветра“ који се са Сунца обрушава на Венеру“.

Експерти Европске свемирске агенције указују да снага тог утицаја директно зависи од близине планете матичној звезди, али истичу да је ултравиолетно зрачење „компликована ствар“ коју је тешко тачно мерити чак и на Земљи.

Европски и амерички геофизичари тврде да је електрични потенцијал Венере раван 10 волти, а мерили су га помоћу електронског спектрометра ASPERA-4 који носи аутоматизована станица Venus Express.

Посебно наглашавају да нова сазнања о снази „електричног ветра“ могу објаснити и нестанак воде са Марса и других небеских тела. Зато су почели „потеру“ за „електричним ветром“ на Црвеној планети. За то користе станице MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) и Mars Express.

„MAVEN је роботизовани детектив за расветљавање тајне како су се и зашто пре четири милијарде година изменили атмосфера и океани. А „електрични ветар“ је поодавно главни осумњичени“ - објаснио је Колинсон.